W poradniku:
- Tkanina jako materiał artystyczny. Rodzaje surowców włókienniczych i ich właściwości – Anna Konopko
- Papier jako podłoże i tworzywo w pracach artystycznych – Magdalena Grenda-Kurmanow
- Wybrane materiały piśmiennicze w warsztacie rysunkowym artysty – Magdalena Grenda-Kurmanow
- Między warstwami. Wpływ warstw pośrednich na trwałość prac. Czyli jak regulować chłonność podłoża i dlaczego warto to robić – Anna Konopko
- Nie tylko ochrona. Werniksy a estetyka i końcowy wyraz dzieła –
- Wybrane kleje naturalne w warsztacie artysty – Anna Tomkowska
- Wybrane kleje syntetyczne w warsztacie artysty – Anna Tomkowska
- Tkanina artystyczna i malowidła bez krosien. Profilaktyka konserwatorska, bezpieczna ekspozycja i przechowywanie –
- Podłoża papierowe. Wskazówki dotyczące bezpiecznego eksponowania i przechowywania prac – Dorota Dzik-Kruszelnicka
- Przechowywanie i wystawianie analogowych materiałów fotograficznych. Krótki przewodnik dla artystów – Monika Supruniuk
- Obraz w ruchu, obraz bez ruchu. O bezpiecznym transporcie i przechowywaniu prac malarskich –
Czego się dowiesz?
Awantura o werniks
Technika „sezonowania” dzieła za pośrednictwem werniksu towarzyszy artystom i konserwatorom od zarania dziejów. Dlaczego więc konserwacja obrazów ze zmienionymi optycznie werniksami często wzbudza dziś kontrowersje?
Uwaga, jedzie obraz!
Jak odpowiednio przygotować obraz do transportu? Wbrew pozorom – wcale nie amortyzując go gąbkami. Nie musisz mieć jednak profesjonalnej muzealnej skrzyni. Zabezpieczając dzieło, krok po kroku stosuj się jednak do opisanych w Vademecum wskazówek.
Konserwatorska kuchnia
Od świata najlepszych specjalistów w swoim fachu może cię dzielić jedna wizyta w osiedlowym sklepie spożywczym – prezentujemy przepisy na kleje stosowane w największych i najbardziej prestiżowych galeriach.
Zanim oprawisz zdjęcie
Fotografii wystarczy ramka? Nic bardziej mylnego! Zanim wybierzesz się na zakupy, sprawdź naszą listę materiałów potrzebnych do odpowiedniego zabezpieczenia zdjęć na ścianie lub w albumie i…strzeż się pergaminu!
Królestwo na „p”
Passe-partout, pH, pleśń – odpowiednie przechowywanie prac na papierze to sztuka sama w sobie. Zdaniem ekspertów naczelna zasada to prewencja i percepcja. Pokazujemy, jak przygotować się na każdym etapie.