Gotowi do certyfikacji? Czas, start!
25 października odbyło się pierwsze spotkanie zespołu ds. certyfikacji NIKZ. Nasi eksperci rozpoczęli prace nad wdrożeniem systemu oceny jakości prac konserwatorskich prowadzonych przy zabytkach.
NIKZ został koordynatorem zespołu ds. certyfikacji, który został powołany w celu opracowania certyfikatu jakości dla wykonawców prac konserwatorskich.
Projekt krajowej certyfikacji, na wzór certyfikatów europejskich, ma na celu podkreślenie, uznanie i potwierdzenie kompetencji podmiotów wykonujących prace konserwatorskie i restauratorskie przy zabytkach. Ma także zapobiegać nieprzemyślanym i niewłaściwym działaniom, a w dłuższej perspektywie uchronić obiekty przez uszkodzeniem.
Podstawą do wydania certyfikatu będzie potwierdzona audytem wysoka jakość dotychczas prowadzonych prac. W ramach oceny wykonawców sprawdzane będą:
Zadaniem NIKZ jest przygotowanie norm prawnych i organizacyjnych, które pozwolą na stworzenie i sprawne wdrożenie systemu certyfikacji jakości w Polsce, a następnie jego utrzymanie. System w założeniu ma charakter stały, a nie czasowy, co pozwoli na wystawianie certyfikatów o dłuższych okresach ważności, a także na ich przedłużanie.
Pierwszym działaniem w ramach projektu będzie przygotowanie do końca 2023 r. regulaminu certyfikowania wykonawców prac konserwatorskich, restauratorskich, robót budowlanych i badań konserwatorskich. Do współpracy przy projekcie NIKZ zaprosił grono ekspertów z organizacji społecznych i branżowych. W składzie zespołu ds. certyfikacji znaleźli się:
Certyfikacja będzie jedynie formą uznania oraz promocji najlepszych, najbardziej wykwalifikowanych wykonawców, a nie formą obowiązkowej akredytacji. Ma ona potwierdzać kompetencje i eksponować dobre praktyki, a także ułatwić znalezienie wykwalifikowanych specjalistów.
Projekt jest finansowany z dotacji celowej Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Kulturowego.